Lesbrief Acrobaat Kees heeft hoogtevrees

Acrobaat Kees heeft hoogtevrees

Voorbereidende lesbrief

Wat leuk dat jullie binnenkort de voorstelling “Acrobaat Kees heeft hoogtevrees” gaan zien.

De voorstelling gaat over een acrobaat, Acrobaat Kees. Ze is koorddanseres en iedereen kent haar van haar wereldberoemde trapeze-act. Als ze haar act doet, helemaal boven in de nok van de tent, kijkt het publiek ademloos toe. Op een dag gaat het mis. Acrobaat Kees valt van grote hoogte naar beneden hard op haar kont. Ze is hier zo van geschrokken, dat ze haar act niet meer durft te doen boven in de tent. Ze heeft hoogtevrees. Kees besluit weg te lopen van het circus en verdwaalt in het bos. Lukt het Acrobaat Kees om van haar hoogtevrees af te komen en de weg terug te vinden naar het circus?

Dit is een verhaal dat je laat zien dat je je angsten kunt overwinnen.

Inleidingklassieke muziek
Tijdens de voorstelling gaan we luisteren naar klassieke muziek.
Wie heeft al eens klassieke muziek gehoord?
En wat is klassieke muziek?
Leg uit dat klassieke muziek een muziekstijl is die al heel oud is. Wel meer dan honderd jaar! De muziek is door beroemde componisten geschreven. Misschien heb je wel eens gehoord van Mozart, Bach of Beethoven. Dit zijn beroemde componisten.
Bespreek kort dat klassieke muziek emoties kan overbrengen.

Luister nu naar deze 3 korte muziekfragmenten.
Welk instrument hoor je? Welke emotie past hierbij? Hoe is het tempo? Waar moet je aan denken als je deze muziek hoort?

In een lange stoet rijden rood met gele vrachtwagens achter elkaar aan de stad binnen. Er heeft zich een grote menigte verzameld, opgesteld in lange rijen langs de weg. Enthousiast zwaaiend en klappend halen de mensen de stoet binnen. De chauffeurs van de vrachtwagens zwaaien blij terug naar de mensen langs de weg.

Het zijn geen gewone chauffeurs, want de eerste heeft een deftig pak aan en een hoge hoed op. Zo hoog dat hij zijn hoofd uit het raam moet steken om in de vrachtwagen te passen.

De tweede ziet er gevaarlijk sterk uit. Hij heeft zulke dikke spierballen dat hij de vrachtwagen misschien wel zou kunnen trekken als hij dat zou willen.

In de derde vrachtwagen zit een dame met een grote rode neus en een vrolijk gekleurd glitterpak aan. 

Ja! Het circus komt naar de stad! 

Verhaal en muziek
Nu gaan we klassieke muziek combineren met een kleine scène uit de voorstelling. Speel het fragment af en lees ondertussen de tekst die hiernaast staat voor.
Welk muziekfragment past het beste bij de tekst?
(Ieder antwoord is in principe goed)
Tip: laat de scène ook een keer door een leerling voorlezen. Kinderen kunnen de scène ook uitbeelden.

Samen liedjes zingen uit de voorstelling
Tijdens de voorstelling gaan we ook met elkaar zingen! We zouden het heel leuk vinden als jullie tijdens de voorstelling de refreinen uit de volgende twee liedjes met ons mee kunnen zingen: “Het circus” en “Acrobaat Kees heeft hoogtevrees

Het circus
Kijk, luister, hoor je dat?
Het circus komt weer naar de stad.
Met caravans en wagens in een lange rij,

Er zijn clowns, acrobaten en goochelaars bij!

Een grote tent, met geel en rood.
Kom vanavond, naar een geweldige show!

Acrobaat Kees heeft hoogtevrees
Kees, Kees, Kees, acrobaat met hoogtevrees.
Ze zwiert en ze zwaait daar in het rond.
Kees, Kees, Kees, acrobaat met hoogtevrees.
Wel doet zij al haar knappe kunsten,
nu vlak boven de grond.

Body percussie
In de voorstelling gaat Acrobaat Kees op zoek naar een nieuwe act die zij kan doen tijdens de grote circusshow. Ze probeert echt alles uit tijdens het lied ‘Het plan’ maar kan best wel wat hulp van jullie gebruiken.

Om haar aan te moedigen gaan we met z’n allen body percussie doen. In het filmpje hiernaast leggen we het uit!